fbpx

We Love Digital

Digital Agency

Kövess bennünket az Instagramon!

Görgess lejebb
back to top
a

We Love Digital

  /  Vivi   /  Miért van szüksége a kisvállalkozásoknak marketingstratégiára?

Sok beszélgetést folytattam kisvállalkozókkal, és meglepődtem, hogy ilyen sokan nem rendelkeznek megfelelő marketingtervvel. E beszélgetések alapján ennek több oka van…

  1. Nap mint nap marketinget hajtanak végre, nem látnak előre
  2. Költségvetésük korlátozott, ezért nem látják értelmét egy tervnek
  3. Időszegények, és nem ez a prioritás
  4. Kisvállalkozás vagyok, és ezt csak a nagy márkák csinálják

 

Ami érdekes, hogy ez az az oklista valójában, hogy miért kell, hogy legyen egy marketingterv, hadd bővítsem:

 

1. Napról napra marketinget folytatnak, nem látnak előre

Ez érthető, és azoknak a kisebb startupoknak, akik lényegében egy helyi Facebook csoportból élnek, van némi igaza. Amint azonban megpróbálja bővíteni vállalkozását, és következetes, célzott üzenetet terjeszt az ügyfelek és a potenciális ügyfelek számára, elengedhetetlen a marketingterv.

A marketingterv segít azonosítani, kivel kell beszélgetned, mit kell mondanod és milyen gyakran kell beszélned velük. Ennek hiányában a napi tevékenységed károsíthatja a márkádat, és elrettentheti a potenciális ügyfeleket – ne feledd, hogy csak egy esélyt kapsz arra, hogy első benyomást tegyél.

 

2. Korlátozott költségvetésűek, így nem látják értelmét egy tervnek

A korlátozott (vagy potenciálisan nulla költségvetés) NEM ad okot egy marketingterv elhagyására, éppen ellenkezőleg. Ha korlátozott pénzügyekkel rendelkezel, akkor maximalizálnod kell ezt a költést, ezért azokra a csatornákra kell összpontosítanod, amelyek számodra működnek, így elkerülöd a felesleges kiadásokat. Az üzenetnek hatásosnak kell lennie, mivel nem engedheted meg magadnak, hogy többször is ugyanazokat az embereket szólítsd meg, az első vagy a második interakciónak működnie kell.

Ehhez világos stratégiára van szükséged az általad használt csatornákra vonatkozóan, arról, hogy hogyan fogsz velük beszélni, és megértsd, hogy a különböző csatornáknak és szegmenseknek eltérőek az igényeik.

Fontos az is, hogy helyesen állítsd be tartalmad és SEO stratégiád, mivel ezek a legjobb „ingyenes” módszerek az ügyfelek vonzására. A marketingterv nem csak a nagy költségvetéssel rendelkező márkák számára szól, így eldönthetik, hogyan költsék el őket. Ennek célja a rendelkezésre álló erőforrások maximális kihasználása és a kiadások ennek megfelelő elosztása.

Minél kisebb a költségvetés, annál fontosabbá válik egy marketingterv.

 

3. Időszegények, és nem ez a prioritás

A költségvetési kérdéshez hasonlóan a nem megfelelő idő hiánya még fontosabbá teszi a marketingtervet. A kisvállalkozónak nincs ideje pazarolni. Nem szabad erőfeszítéseket tenni olyan tevékenységek iránt, amelyek nem hoznak megtérülést, legyen szó akár új ügyfelek megszerzéséről, akár több kiadásról a meglévőktől.

A marketingtervedből megtudhatod, milyen csatornákat használj, így ne pazarold az időt olyan csatornákra, amelyeket a közönség nem használ. Tehát kulcsfontosságú megérteni, hogy ki a közönséged, ami a marketingterv másik kulcseleme.

A márka feltérképezésével és a használni kívánt üzenetküldés megértésével nem pazarlod az időd élő új kampányok készítésekor, mert ezek az elemek automatikusak. Ennyi időt pazarolnak a kisvállalkozások tulajdonosai, akik megpróbálják ezeket a dolgokat kidolgozni, valahányszor éles kampányt indítanak, de ez elkerülhető egy marketingterv elkészítésével.

Az időszegény vállalkozókra vonatkozó marketingstratégia másik előnye, hogy csökkenti az egyes kampányoknál előforduló multitasking szintet. Tanulmányok azt mutatják, hogy a multitasking 40%-kal csökkenti a termelékenységet, mert az agy nem tud több feladatot elvégezni. A megfelelő kifejezés valóban a feladatváltás, és mivel tudjuk, hogy 20 percbe telhet, mire egy új feladatra összpontosítunk, könnyen beláthatjuk, hogy a marketingstratégia összpontosítása miért spórol meg annyi időt a tulajdonos számára.

 

  1. Kisvállalkozás vagyok, és ezt a nagy márkák csinálják

Ez az egyetlen ok (amit túl gyakran hallottam), amelyet elég keményen visszaszorítok. Ha úgy gondolod, hogy a nagy márkák monopóliummal rendelkeznek a megfelelő munkavégzéssel kapcsolatban, akkor a saját lábadra lősz, és természetesen nem adod meg magadnak a megérdemelt bizalmat. Az általam ismert kisvállalkozások mozgékonyabbak és innovatívabbak, mint annyi nagy márka, nem szívesen gondolnék rájuk, hogy kimaradnak a növekedésből, csak azért, mert regresszív álláspontot képviselnek egy marketingtervben.

Azt állítom, hogy mivel ezeknek a nagy márkáknak olyan nagy a költségvetése, még inkább szükség van marketingtervre. Segít versenyezni, képes leszel arra összpontosítani, amiben nagyszerű vagy, olyan terméket építeni, amelyre az emberek vágynak. A marketingtervet nem egy összetett és nehézkes dokumentumnak tervezik (ami bizonyára ezeknek a nagy márkáknak is lehet), hanem egy rövid és dinamikus dokumentumnak, amely segít fókuszálni az üzenetre, megismételni, mi teszi különlegessé, és megérteni, mit adsz el és kinek – megengedheted magadnak, hogy ne tedd meg ezeket az alapokat?

Tehát mi legyen a marketingstratégiában?

Ha kíváncsi vagy arra, mi legyen a marketingstratégiádban, az nem annyira összetett, mint amennyitől félni lehet, és meglehetősen egyszerű dokumentum. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a marketingtervednek élő dokumentumnak kell lennie, amelyet vállalkozásodnak fejlődésével együtt fejlesztesz.

De ez nem lehet nagyvállalkozás, mivel cégtulajdonosként 101 dolgot kell teljesítened, ezért fontos, hogy marketingterved egyszerűen elkészíthesd és fenntartsd.

Amikor eldöntöd, hogy mi legyen a marketingtervedben, emlékezzünk azokra a legfontosabb okokra, amelyek miatt minden kisvállalkozásnak marketingre van szüksége.

 

  • Ahhoz, hogy hatékony legyen az idejük és a pénzük, nem pazarolják el azokat a marketing erőfeszítéseket sem, amelyek nem hoznak eredményt.
  • Az eredmények elérése érdekében! Nyilvánvaló, de meg kell állapítani. Ez nem egy dokumentum, ami miatt jól érzed magad. Te nem marketingigazgató vagy, akinek ezt el kell juttatnia az igazgatósághoz. Egy kisvállalkozás számára ez egy praktikus dokumentum, amelynek KÖTELEZŐ segítséget nyújtania a meglévő ügyfelek eladásainak növelésében és az új potenciális ügyfelekből származó több potenciális ügyfél elősegítésében.

 

Formátum

Kérjük, ne ragaszkodj a formátumhoz, annak elkészítéséhez vagy kinézetéhez. Ez egy munkadokumentum a számodra, hogy gyorsan dönthess. Nem azért, hogy lenyűgözd más embereket, ezért lehet egy egyszerű szöveges dokumentum, Google-dokumentum, prezentáció – bármilyen formátumban örömmel írod és használod, amikor hivatkoznod kell a dokumentumra. Az egyetlen kulcs, hogy nem túl hosszú és könnyű eljutni a releváns pontokhoz, amikor kampányt akarsz indítani.

Tartalom

Tehát mi legyen pontosan a marketingtervedben? Ha sablonmarketing-terveket keresel az interneten, ezreket találsz, külön-külön, és sajnos, 99%-a nagy márkákra irányul, és olyan emberek írják őket, akik nem értik a kisvállalkozás valóságát.

 

A marketingtervednek viszonylag rövidnek kell lennie, és a fontos dolgokra kell irányulnia.

 

Vízió / Küldetésnyilatkozat – Tisztában kell lenned azzal, hogy mit szeretnél vállalkozásként elérni, mert ez abból táplálkozik, hogy mit kommunikál magáról és ki a célközönsége.

 

Marketing célkitűzések – Mit próbálsz elérni a marketinggel? 10%-os növekedést leadekben? 25%-kal több Facebook rajongót? 20%-kal növelni az elkötelezett e-mailek listáját? Növelni ügyfeleid élettartamának értékét? Fontos megérteni, hogy mit akarsz elérni a marketinggel, mérni kell a kimenetet és finomítani az optimalizálást.

 

SWOT-Analízis / Miért te? – Végül tisztában kell lenned azzal, hogy miért vásárolna valaki a vállalatodtól. E nélkül szinte lehetetlen sikeres marketinget végezni, és bármilyen befektetés, idő vagy pénz megfelelő megtérülését várni.

 

Kinek adod el? – A tervben eddig mindent felhasználva most meg kell határoznod, hogy ki a közönséged, akiknek értékesítesz! Mondhatnád csak úgy, hogy „mindenki”, de ez nem jó stratégia a kisvállalkozásoknak, mert nincs időd mindenkinek egy üzenetet szabni, és az összes csatornán piacra dobni terméked, hogy mindenki tudjon róla. Meg kell értened, hogy kinek adsz el, így megcélozhatod az üzenetküldést, és csak az általuk használt csatornákon forgalmazhatsz.

 

Márka irányelvek – A márka irányelvek egy létfontosságú dokumentum, amely nem csak a logódat, betűtípusaid és színpalettádat tartalmazza (ezeknek is tartalmaznia kell). Részletezned kell a márkaértékeid, a hangszínét és végső soron azt is, hogyan szeretnéd, ha az ügyfelek beszélnének rólad, amikor nem vagy a szobában.

 

Csatornastratégia – Miután meghatároztad a közönséged, ezt felhasználhatod annak megértésére, hogy a közönség hol található online, majd csak ezekre a csatornákra összpontosíts. A stratégiának fel kell sorolnia azokat a csatornákat, amelyek fontosak a közönség számára, és azt, hogy miként kívánod használni a csatornát. Például, ha a Facebook kulcsfontosságú csatorna a számodra, használsz-e helyi csoportokat, speciális csoportokat, fektetsz be hirdetésekbe, és ha mégis, akkor milyen Facebook közönségeket fogsz megcélozni.

 

SEO és tartalmi stratégia – Ha megállapítottad, hogy a közönséged online is fog keresni téged, akkor legalább meg kell fontolnod az online jelenlét optimalizálását a keresők számára. Ez nemcsak arról szól, hogy kulcsfontosságú kifejezéseket raksz bele a tartalmadba – hanem arról, hogy fontold meg webhelyed oldalait, és olyan tartalmat állíts össze, amely valóban érdekli a célközönséget.

 

Értékesítési tölcsér – Fontos, hogy a marketingterv egyezzen az értékesítési tölcsérrel és annak folyamatával, hogy az emberek hogyan vásárolnak tőled. A marketinged sikerességét úgy fogják megítélni, hogy az embereket ebbe a tölcsérbe vezetik, így a siker csatornánként történő vizsgálata lesz a végső minden marketingtervben.

 

Opcionális extrák

A fentiek alkotják azt, ami véleményem szerint a marketingterv alapvető elemei. Más elemek is hozzáadhatók, de ezek nagyban függenek attól, hogy (a) van-e időd (b) úgy gondolod, hogy ezek hozzáadott értéket képviselnek, és végső soron segítenek elérni az üzleti célokat. Például sok vállalkozás elvégzi a versenytárs elemzését. Ez akkor lesz hasznos, ha nagy a verseny, és fontos, hogy tudd, mit csinálnak, tehát tudd, hogyan lehet megkülönböztetni magad tőlük. Az okok, amelyek miatt esetleg nem teljesíthető, meglehetősen egyszerűek, vagy nincs közvetlen versenytársad, vagy olyan sok van belőlük, hogy az összehasonlítás megkísérlése időpazarlás lenne, mivel túl sok olyan információt szolgáltatna, amelyet nem használhatsz fel.

 

Három dolog, amire NINCS SZÜKSÉG a marketingtervben

  1. Kérjük, ne pazarold az időd egy professzionális összefoglalóra. Látom néhány sablonon már, és mindig kíváncsi vagyok, kinek szólnak. Nagyszerű, ha marketingigazgató vagy, aki tervet terjeszt be egy testülethez, ahol tudja, hogy felük nem fogja elolvasni a dokumentumot, és csak összefoglalót szeretne. De te kisvállalkozás-tulajdonos vagy, legjobb esetben megmutathatod ezt a dokumentumot néhány embernek, és azt várnám tőlük, hogy olvassák el a teljes dokumentumot, és ne álljanak meg egy összefoglaló után.
  2. Ne tartalmazzon taktikát. Ez egy stratégia. A marketingtaktika a marketingstratégia eredménye, nem része annak. A marketingstratégiának nem szabad azt mondania, hogy „készítsen weboldalt”. Ez taktika, nem stratégia. A stratégia megmondja, hogy mi legyen a weboldalon, és ne azt építse fel.
  3. Ne másold versenytársaid. Ha csak lemásolod, amit versenytársaid csinálnak, akkor mi a különleges benned? A marketingstratégia legfontosabb része annak megértése, ami különlegessé tesz.

Forrás: https://medium.com/thirty-three-percent/why-small-businesses-need-a-marketing-strategy-50c9fb758f52