fbpx

We Love Digital

Digital Agency

Kövess bennünket az Instagramon!

Görgess lejebb
back to top
a

We Love Digital

  /  Dóri   /  Hogyan ne égj ki a folyamatos social media jelenlétben?

Amikor a közösségi média használata nem csupán szórakozás, hanem a munkanapjaid része, nehéz megálljt parancsolni a folyamatos „görgetésnek”. Akár social media managerként tevékenykedsz, akár influencer, esetleg egyéni vállalkozó vagy, a folyamatos online jelenlét szinte kötelező. Hogyan fordíthatsz időnként hátat a közösségi médiának? Hogyan figyelj oda jobban a mentális egészségedre? Többek között ezekre keressük a választ ebben a bejegyzésben.

  • Mondj nemet!

Nem számít, hogy mennyire szenvedélyesen és elkötelezetten végzed a munkádat, a kiégés bármikor jelentkezhet. Kimerültség, lecsökkent energiaszint – ismerősen hangzanak? Fontos, hogy ne gyengeségnek fogd fel a kiégést, és idejében ismerd fel a jeleket. Minden héten nézd át a teendőlistádat, és priorizáld a feladataidat. Ha van rá lehetőséged, szervezd ki bizonyos munkafolyamataidat, és mondj nemet olyan kérésekre, amik inkább csak hátráltatnak. Ha több időd szabadul fel, olyan dolgokkal foglalkozhatsz, amik segítenek feltöltődni.

  • Limitáld a képernyő előtt töltött időt!

A wearesocial.com 2020-as felmérése szerint az internetezők átlagosan 6 órát és 43 percet töltenek online naponta, ami azt jelenti, hogy a közösségi médiát munkával kapcsolatban használók esetében ez a szám akár a duplája is lehet. Ha úgy érzed, hogy a közösségi média felületeken eltöltött idődből lenne mit lefaragni a saját mentális egészséged érdekében, állíts be mobilodon alkalmazás korlátozásokat, amik értesítéseket küldenek arról, hogy ideje bezárnod az appot. Ugyanez igaz a laptopon végzett munkára is: egy időzítő segítségével felfüggesztheted az online jelenlétedet. Igyál meg egy pohár vizet, egy csésze kávét, sétálj 10 percet – foglalkozz egy kis ideig mással (és közben természetesen ne nyomogasd a mobilodat).

  • Kontrolláld a befogadott tartalmakat!

Ha közösségi médiával foglalkozol, valószínűleg több profilt is kezelned kell. A több profil pedig több képernyő előtt töltött időt is jelent, hiszen tartalmakat kell készítened, kommentekre és üzenetekre kell reagálnod minden egyes felületen. Az elfogyasztott tartalom is hatással lehet a hangulatodra és a közérzetedre, ezért nem mindegy, hogy milyen profilokat követsz. A folyamatos hasonlítgatás, rivalizálás idegőrlő lehet, főleg egy olyan online világban, ahol mindenki a legjobb formájában mutatja meg magát, és többnyire a sikereivel büszkélkedik. Bátran nyomj az unfollow gombra, ha úgy érzed, hogy egy bizonyos felhasználó posztjai negatív hatással vannak rád, és helyette kövess olyanokat, akik inspirálnak, motiválnak és akiktől tanulhatsz.

A trollok ellen legjobb megoldás, ha kontroll alatt tartod a tartalmaidhoz érkező hozzászólásokat. Egyes esetekben le is tilthatod a kommentelés lehetőségét, vagy csak az engedélyed után jelenhetnek meg a hozzászólások. A különböző felületeken más-más lehetőségek vannak, a lelki nyugalmad érdekében érdemes ezeket igénybe venned.

  • Kapcsolj ki!

Posztok írása, moderálás, csoportok kezelése – a közösségi média rengeteg elvégzendő feladatot kínál, és ugyancsak sok időt vesz el a többiek tartalmának nyomon követése. Tegyél egy lépést hátra, és kapcsolj egy időre offline módba (és adj hálát a lehetőségnek, hogy előre tudsz időzíteni posztokat). Nem kell fél éves utazgatásra gondolnod (persze nyilván az lenne a legjobb), elég, ha kikapcsolsz egy délutánra vagy egy hétvégére. Fontos, hogy tényleg ne ellenőrizgesd ez alatt az idő alatt az értesítéseket, üzeneteket, hanem csak magaddal foglalkozz! Olvass, meditálj, nézz meg egy filmet, amit már régóta tervezel, kirándulj – válassz olyan elfoglaltságokat, amik segítenek ellazulni és feltöltődni.

  • Kérj segítséget!

Úgy érzed, hogy a folyamatos online jelenlét és a kiégés negatívan hat a munkádra, a teljesítményedre és az egészségedre? Ne félj segítséget kérni, fordulj szakemberhez, vagy beszélgess erről egy barátoddal, családtagoddal, akire számíthatsz vagy aki járt már hasonló cipőben. A jelek többfélék lehetnek – szorongás, kedvetlenség, koncentrációs nehézség, fejfájás, kimerültség, magas vérnyomás, emésztési gondok, alvásproblémák stb. –, de ha idejében felismered, hogy nem stimmel valami, akár néhány apróbb változtatással is túl tudsz rajta lendülni.

 

Fotók: Unsplash