We Love Digital

Digital Agency

Kövess bennünket az Instagramon!

Görgess lejebb
back to top
a

We Love Digital

  /  Ági   /  A Facebook története

Mit csinál egy Harvard kollégiumi szoba, a „tetszik” és az „ismerősnek jelölés” szavak és 3 milliárd ember közösen?

A válasz a Facebook: a közösségi média platform, amely megváltoztatta az utat, és hatalmas teret adott az információ terjesztésnek.

A Facebook tulajdonában van az Instagram, a Messenger, a WhatsApp és sok más alkalmazás is, így ez az emberi történelem legnagyobb kommunikációs platformja.

 

Az üzenetek tárolása mellett a Facebook a legpontosabb hirdetési rendszert is üzemelteti, amit valaha létrehoztak. A Facebook a hirdetéskezelőben a célzás segítségével a vállalkozások életkoruk szerint optimalizálhatják a közönségüket, helyszín, érdeklődés, előzetes vásárlások és egyebek szerint is.

A Facebook előtt a vállalatoknak dollármilliárdokat kellett költeniük a rádió hullámainak elárasztására, televíziós reklámokra, szórólapok ledobására repülőgépekről, hogy elérjék célközönségüket.

Most a vállalkozások olyan pontosan tudják piacra dobni a felhasználókat, hogy el tudják küldeni a Labor Day üdülési csomagot azok az embereknek, akik a Labor Day vakációról üzennek. A Facebook megváltoztatta a hirdetési módot – és az egész kevesebb, mint 20 évvel kezdődött.

 

Hogyan kezdődött ez az egész?

Mark Zuckerberg 2004-ben hozta létre a Facebookot egy Harvard kollégiumi szobában. A Harvardon a kollégiumokat különböző diákházakra osztották fel. Minden ház rendelkezik az interneten „face-books” elnevezésű könyvtárral, amely tartalmazza az egyes diákok nevét és fényképét az adott házban.

Zuckerberg és barátai úgy döntöttek, hogy ezeket a különálló „arckönyveket” egyesítik egy nagy könyvtárrá. Így született meg a világ legnagyobb közösségi média platformjának ötlete. 2004. február 4-én Mark Zuckerberg és társalapítói, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz és Chris Hughes elindított egy weboldalt, amelyet akkor a thefacebook.com néven ismertek.

Az eredeti oldal kezdetben csak a Harvard hallgatóinak volt elérhető. Lehetővé tette a felhasználók számára, hogy létrehozzanak egy saját profilt a nevükkel, fényképükkel és egyéb személyes adataikkal. Azt is hagyta, hogy betegyék az érdeklődésüket, születésnapjukat vagy a kapcsolati állapotukat. Döntő fontosságú, hogy a hallgatók is bejelöljék egymást ismerősnek az oldalon – nem ellentétben a ma létező webhellyel.

Zuckerberg kiesett a Harvardból, és ugyanezen a nyáron a kaliforniai Palo Altoba költözött a vállalattal együtt. 2006 szeptemberében mindenki számára megnyitotta a Facebook regisztráció lehetőségét. 2012-re a vállalatnak több mint egymilliárd felhasználója volt.

 

Facebook Hirdetések

2007. november 6-án a Facebook debütált a Facebook Ads-en, ami örökre megváltoztatta a reklámozás menetét. A Facebook előtt a televíziós műsorok és a magazinok léteztek a hirdetők közönségének létrehozására. „Ön olyan paródiákat írjon, amelyek gúnyolják az elnököket, hogy kitöltsék az időt az autóreklámok között.” – mondta 30 Rock’s Jack Donaghy, Liz Lemon tévés írónak. A cél egyszerű volt: hozzon létre egy olyan terméket, amely felhívja a célközönség figyelmét. Ezután győződjön meg róla, hogy látták-e a hirdetést, miközben a szemük ott volt.

 

A hirdetők gyorsan észrevették, hogy a Facebook felhasználói bázisát elsősorban az egyetem diákjai alkotja, köztudottan nehezen elérhető csoport. Aztán a webhely évente több millió felhasználót szerzett, amely nagyobb közönséggel rendelkezett, mint amit a népszerű televíziós műsorok fel tudtak mutatni. Korai hirdetések során a Facebook a régi iskola stratégiáját követte, megjelentek bannerek vagy „Flyerek” formájában a honlap főoldalán. De Zuckerberg és a Facebook csapata gyorsan rájött, hogy felhasználhatnák adataikat messzebbre.

 

2007-ben a Facebook kifejlesztett egy olyan rendszert, amelyen keresztül a marketing szakemberek szűkíthették a rendszerüket a célközönség profiladatai felhasználásával. Minden like vagy hozzászólás olyan adatokká váltak, amelyek a potenciális célközönség elérését segítették. Ha kedvelte az Anarchia fiai című tévéműsort, akkor része lett egy célközönségnek. Ha valaki negatívat mondott a Nike termékeiről? Az egy másik célközönség. A Facebook használta felhasználók életkorát, nemét, melyik egyetemre járt, és egyéb demográfiai adatokat is egy olyan rendszer létrehozásához, amely valóban meg tudná jósolni, és nem csak a fogyasztói magatartás követte.

Ahogy nőtt a Facebook felhasználói bázisa, az adatkorpusz is. A Facebook a legkifinomultabb célzott hirdetési rendszer a világon jelenleg – és ez jelentős változást jelentett  a startup vállalkozásoknak és kisvállalkozásoknak.

A Facebook Ads megzavarta az előző évszázad eredeti állapotát, hirdetési platformokat hozva létre olyan startupok számára, mint Bonobos, Casper, Peloton és még sok más. A kisvállalkozók végre elmehetnek „denevérezni” olyan vállalatokkal, amelyek hatalmas hirdetési költségkerettel rendelkeznek, és most megcélozhatják ügyfeleiket szikeszerű pontossággal. A kisebb piaci réssel rendelkező márkák pontosan meghatározhatják a pontos közönséget anélkül, hogy törnék a költségvetésüket.

Facebook és termékei

2007 után a Facebook növekedni kezdett és akvizíciókat hajtott végre. 2008-ban elindult a Facebook Messenger alkalmazás, amely felváltotta a Facebook korábbi csevegési funkcióját. Facebook aztán 2012-ben megszerezte az Instagramot.

Két évvel később a Facebook megvásárolta a népszerű WhatsApp mobilüzenet-alkalmazást 19 milliárd dollárért. A WhatsApp Dél-Amerikában és Ázsiában volt a legnépszerűbb, és kibővítette a Facebookot az egész világon. A Facebook tulajdonában van az elmúlt évtized 4 legtöbbet letöltött alkalmazása: Facebook, Messenger, WhatsApp és Instagram.

Röviddel a WhatsApp megvásárlása után a Facebook felvásárolta az Oculus VR-t, amely a magával ragadó virtuális valóságtechnika világ vezetője. Termékük az Oculus Rift headset, amely az embereket virtuális szintre szállítja valóság beállításait. „Az Oculusnak megvan az esélye, hogy létrehozza az eddigi legtársadalmasabb platformot, és megváltoztassa azt, ahogyan dolgozunk, játszunk és kommunikálunk.”– mondta Zuckerberg a felvásárláskor.

Végül 2019-ben a Facebook bemutatta a Novi digitális pénztárcát, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy tároljanak és küldjenek digitálisan pénzt egymásnak. Novi célja a pénzküldés egyszerűsítése, a folyamat egyszerű, mint az üzenetküldés.

A WhatsApp-on és Messengeren lesz elérhető ez a pénzküldési funkció. Egyelőre kezdő országokban vezették be a Novi-t.

A Facebook online főiskolai könyvtárként indult, és a legnagyobb kommunikációs fórum lett és az emberi történelem legerősebb hirdetési platformja.  Új értelmet hozott ez a két szó: közösségi média.

 

Fordította: Somogyi Vivien

Forrás: Coursera