We Love Digital

Digital Agency

Kövess bennünket az Instagramon!

Görgess lejebb
back to top
a

We Love Digital

  /  Dóri   /  Jungi archetípusok mint personák a marketingben
túrázó lány

Miközben megírsz egy Facebook posztot, egy blogbejegyzést vagy létrehozol egy weboldalt, érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen célközönséghez szólsz. Képzeld el, hogy hogy néz ki, milyen értékrendje, gondolkodásmódja van az illetőnek. Egyszóval kreálj egy personát, akihez szólva felépítheted mondanivalódat. Szalay Ádám Storytelling mesterkurzusán a jungi archetípusokat vettük végig, és értelmeztük őket a marketing szemszögéből.

 

Carl Gustav Jung svájci pszichológus azt vallotta, hogy mindenkiben jelen van a kollektív tudattalan, amely különféle archetípusokban (ősképekben) jelenik meg és emberi mivoltunkból fakad. Jung 12 archetípust különböztetett meg, Carol Pearson és Margaret Mark a Hős és a lázadó című könyvében pedig átültette őket az üzlet és a marketing világába.

A 12 archetípus

  1. Ártatlan

Az ártatlan mindig jól csinálja a dolgát, és legnagyobb félelme, ha elront valamit. Célja a boldogság elérése, de naivitása miatt unalmassá válhat.

Azok a márkák tartoznak ide, akik egyszerű értékeket vallanak, kiállnak a jóság és az erkölcsösség mellett.

  1. Felfedező

A felfedező egy autonóm személyiség, a világ felfedezésén keresztül próbálja meg saját magát is felfedezni. Az utazás, a korlátok nélküli életforma áll közel hozzá, és menekül az unalom elől.

A szabadságot, az újdonságot képviselő márkák tartoznak ebbe a csoportba, akik valamilyen újfajta élményt kínálnak.

  1. Átlagember

Az átlagember azt vallja, hogy minden ember egyenlő, és legnagyobb vágya a valahová tartozás. Erkölcsös, gyakorlatias és egy cseppet sem nagyravágyó.

Az összetartozás élményét ígérő márkák csoportja, akik a hétköznapiságot képviselik alacsony vagy közepes árak mellett.

  1. Lázadó

Megbotránkoztatás, bosszúállás, forradalom – a lázadók szerint a szabályok azért vannak, hogy megszegjük őket.

Forradalmi ötleteket kínáló márkák tartoznak ide, vásárlóik az átlagostól eltérőnek érzik magukat.

  1. Hős

Bátor tettek és rátermettség jellemzi a hősöket. Céljuk a világ jobbá tétele, és vallják, hogy mindent lehet, csak akarni kell.

Az ígéretüket mindig teljesítő márkák tartoznak ebbe a kategóriába. Vásárlóik a termékük vagy szolgáltatásuk igénybevételével képesek kihozni magukból a legtöbbet.

  1. Alkotó

Csak képzeld el, és már meg is tudod valósítani. Az alkotók kreativitása határtalan, fontos számukra a tartós értékek létrehozása.

A vásárlóiknak kreativitást, képzelőerejük kibontakozását ígérő márkák jellemzője. A terméket maga az ügyfél teheti teljessé azáltal, hogy használja.

  1. Szerető

A szerető legfőbb vágya, hogy mindenki számára vonzó legyen, épp ezért legnagyobb félelme az elutasítás és az egyedüllét.

Azok a márkák képviselik ezt a típust, akik számára fontos, hogy vásárlóik jól érezzék magukat és szexisek legyenek.

  1. Varázsló

A varázsló célja, hogy valóra váltsa az álmokat. Win-win helyzetekre törekszik, de előfordulhat, hogy manipulatívvá válik.

Magas áraikat nyíltan vállalják, de emellett vásárlóik vagy fogyasztóik életét is átalakítják a varázsló márkák.

  1. Bohóc

Játék, életöröm, vidámság – a bohócok jól érzik magukat. A játékosság, viccelődés a környezetüket is felvidítja.

Az összetartozást az együtt nevetéssel demonstráló márkák a bohócok. Ők nem félnek viccet csinálni a versenytársaikból sem.

  1. Bölcs

Intelligencia, elemző erő és az igazságosság a bölcs legfőbb tulajdonságai. Félelme, hogy félrevezetik és ostobának titulálják.

A bölcs márkák szakértőként kommunikálnak vevőikkel. Nem riadnak vissza attól sem, hogy tudományos tényekkel támasszák alá állításaikat.

  1. Gondoskodó

A gondoskodó együtt érez, jóindulatú másokkal és legfőbb célja a segítségnyújtás. Könnyen mártírrá válhat és ki is használhatják.

Segítő, támogató, akár nonprofit márkák tartoznak ebbe a csoportba.

  1. Uralkodó

Az uralkodó szereti a hatalmat és azt, hogy ő kontrollálhat mindent. Félelme, hogy megdöntik a hatalmát, és legnagyobb gyengesége, hogy önkényessé válhat.

Befolyásos vásárlóiknak kínálnak még nagyobb hatalmat az uralkodó márkák. Jelszavaik az életre szóló garancia és a presztízs.

férfi karóra

 

Egy-egy személyen belül többféle archetípus is megtalálható, ezért a kommunikációt is ez alapján érdemes folytatni. Gondold végig, hogy a te ügyfeleid, vásárlóid ezek közül milyen tulajdonságokkal rendelkeznek, és mi az, amit te szeretnél képviselni feléjük a terméked vagy a szolgáltatásod segítségével.

Az alábbi márkák vajon melyik archetípust képviselik?

Márka Archetípus
IKEA
PwC
Disney
Nike
Victoria’s Secret
Airbnb
Pampers
Apple
PayPal
LEGO
Ryanair
Rolex

 

Megoldás:

 

 

Márka Archetípus
IKEA Átlagember
PwC Bölcs
Disney Ártatlan
Nike Hős
Victoria’s Secret Szerető
Airbnb Felfedező
Pampers Gondoskodó
Apple Lázadó
PayPal Varázsló
LEGO Alkotó
Ryanair Bohóc
Rolex Uralkodó

 

Fotók: Unsplash