2018 az Influencerek vagy az Influencer marketing összeomlásának az éve lesz?

2018-01-15
2018-01-15 eszter

2018 az Influencerek vagy az Influencer marketing összeomlásának az éve lesz?

Az influencer marketing nagyon népszerűvé vált, mint a közösségi média marketing egyik formája. De vajon mennyire tartós ez a népszerűség? Kevin Lee véleménye alapján vitatjuk meg ennek a stratégiának az előnyeit és kockázatait.

Ha vállalkozásod még nem próbálta az influencer marketinget, úgy érezheted, hogy a kisebbséghez tartozol. Azok a márkák, akik próbálták már ezt a megjelenési formát, pozitív hatást tapasztaltak a bevételre. Mégis jelentős kockázatai lehetnek ennek a hirdetési típusnak, amik elég ijesztőek ahhoz, hogy elriasszák a márkákat vagy ügynökségeket attól, hogy alkalmazzák.

Mi is az az influencer marketing?

Az influencer marketing az, amikor egy márka partner kapcsolatot alakít ki egy a social mediában befolyásos emberrel – akinek nagy követő tábora van egy, vagy több nagyobb közösségi média platformon – hogy hirdesse a termékeit vagy szolgáltatásait. Ezek az inlfuencerek lehetnek tényleges hírességek például színészek, vagy hivatásos sportolók, de lehetnek egyszerűen csak népszerűek az adott social media platformon belül, mint például a Youtube-sztárok vagy az Instagram-modellek.

Az elv az influencer marketing mögött nem új. A márkák már évtizedek óta használják a hírességeket, mert ez hatékony módja a márka termékeinek vagy szolgáltatásainak megismertetésére és értékesítésére.

A különbség, hogy ma a közösségi média influencerek gyakran sokkal kihívóbb magatartást tanúsítanak, mint régen a hírességek. A social media sztárok gyakran merész dolgot tesznek azzal, hogy nem teszik világossá a követők számára, hogy egy márka/ ügynökség bérelte őket fel az adott tartalom megosztására. Ez pedig akár bajba is keverheti őket.

Ebben a környezetben nagyon könnyű márkáknak, és az ügynökségeknek megégetniük magukat, azáltal, hogy az influencer valami megalázót vagy sértőt tesz. Ilyen volt a nem rég történt eset Logan Paullal. A Youtube híresség 15 millió feliratkozóval rendelkezett, amikor egy öngyilkos holttestét mutatta be videójában. A felkerült Youtube videóban Logan a japán Aokigahara erdőből közvetített. A videóban pedig a sokk mellett viccelődtek is azzal, hogy találtak egy holttestet – természetesen ezen pedig annyira felháborodtak a nézők, hogy később Paul bocsánatot kért, és azóta sem tett ki új videót. Logan Pault ezután kitették a Google Preferred nevű körből, ami azoknak a Youtubereknek a listája, akiknek különösen jó hirdetési lehetőségeket ajánl a Youtube. A másik következménye pedig az lett, hogy visszavonták Paul szereplését a Youtube saját, előfizetéses csatornáján, a YouTube Red-en. Bár a videót gyorsan leállították, az ebből az incidensből adódó rendkívüli visszaesés hűen szemlélteti a márkák szempontjából esetlegesen felmerülő veszélyeket, amelyek akkor állnak elő, amikor túl szoros az együttműködés egy-egy nagy nézettségű közösségi média hírességgel, akiknek a kattintásokra és a pénzre való vágya felülírja az általános normákat.

A kockázatok ellenére, rengeteg pozitív hozadéka lehet, ha influencer marketinget használunk. Az emberek felnéznek figyelemre méltó emberekre, gyakran azt szeretnék megvásárolni, azt a terméket szeretnék használni, amit ők.

A legfontosabb előnyök és hátrányok

Előnyök:

  • A reklámblokkolók használatának növekedése különösen aggasztó a marketingesek és a vállalkozások számára. Az influencer marketing – ha sikeres – olyan natív hirdetést hoz létre, amelyet a hirdetésblokkolók nem tudnak értelmezni.
  • Az egyetlen módja annak, hogy elérjünk bizonyos demográfiai és pszichográfiai réteget. Egyes fogyasztók nem nézik a TV-t, nem hallgatják a rádiót, nem olvassák az újságokat és a folyóiratokat, és valószínűleg a mobiltelefonjukat nézik, miközben az autóban ülnek egy hirdetőtába mellett.
  • Személyes kapcsolatot alakíthatunk ki a fogyasztóval.
  • Márkaépítés. Az influencer pozitív kapcsolata a márkával egyszerre befolyásolja a fogyasztó tudatosságát és véleményét a márkáról.
  • Utánzó viselkedés. Néhány rajongó olyan akar lenni, mint a kedvenc influencere, ezért azokat a dolgokat veszi meg, amiket ő hord/használ.
  • Másodrendű hatások (gyakran figyelmen kívül hagyják). Amikor egy influencerrel patner kapcsolatban vagy, ez önmagában, hírértékű lehet, organikus PR lefedettséget generál, mind online, mind offline. A másodrendű hatás, amiért SEO előnyt szerezhet az influencer marketingből.

Kockázat:

  • Márkakárosodás, ha egy influencer botrányba kerül. Váratlan bukások többször is megtörténtek mint pl. a golfozó Tiger Woods-sal a házassági hűtlensége miatt, vagy a szakács Paula Deen-nel, a rasszista megjegyzései miatt. Ilyenkor a márkák gyorsan elhatárolódtak tőlük.
  • Szabályozói beavatkozás a szponzorált tartalom elégtelen vagy hiányzó közzététele miatt.
  • Megeshet, hogy a márka válik szponzorrá: a kapcsolat eredménye a lesz, hogy a márka fizet, hogy nagyobbá tegye az influencerek ismeretségét.
  • Influencer csalások. A márkák néha nem járnak utána megfelelően az influencernek. Szuper könnyű elcsábulni a hatalmas követő bázistól, viszont könnyen pórul is járhatunk.
  • A márka biztonsága és ellenőrzése. Míg a márkák szeretik az influencerek kampány forgatókönyveit, a hitelesség hiánya gyakran megmutatkozik. Egyszerre jelent nagyobb kockázatot és eredményt is, hagyni, hogy az influencer saját maga értelmezze a márka utasításait.

De vajon megéri-e influencer marketing az árát?

Az influencer marketing – mint bármelyik híresség alapú marketing – egy hazárdjáték. Sok esetben megtérül. De amikor egy kampány egy esendő emberen múlik, mindig fel kell készülni, hogy akár károkat is okozhat.

2018 egyszerre lesz az influencer marketing éve, és az influencer marketing összeomlásának éve. Az eredmények olyan jók lehetnek, hogy a márkák úgy érzik, hogy egyszerűen nincs más választásuk, mint alkamazni. Lesz azonban néhány nagy horderejű negatív eredmény is egyes márkák számára, így ezután egyre óvatosabban fognak kialakítani partner kapcsolatot az influencerekkel.

Ha szívesen kipróbálnád az influencer marketinget, vagy épp ellenkezőleg – más online marketing stratégiát választanál, keress bennünket bizalommal.

 

 

, ,